preload
Kolačići nam pomažu pružiti bolji korisnički doživljaj. Korištenjem naše web stranice pristajete na korištenje kolačića.
Zatvori izbornik
Natrag

Od tada do sada i Boli kolo

Datum objave: | Objavljeno u: Novosti | Autor: ArL

Dvije plesne predstave za kraj godine

Dvije plesne predstave izvedene na sceni Karantena u subotu i nedjelju 15. i 16. prosinca podsjetile  su, iako na maloj sceni i u minimalističkoj formi, na poetiku i snagu suvremenog plesa.

Od tada do sada, zajednički projekt dvoje plesača Aleksandre Janeve Imfeld  i Pravdana Devlahovića uspostavlja novi dramaturški kod u odnosu  vremenskog fenomena nekada i sada, i što ta distanca i odnos donosi. Uz dvije simultane scene, onu snimljenu i onu igranu kao reakciju na proživljeno, doživljeno, otplesano, predstava uspostavlja novo suvereno značenje. Nakon dvadesetpetogodišnjeg plesnog iskustva dvoje plesnih pedagoga , sada, izlazi na scenu da bi uz autoironijski komentar na minuli rad, i umjetnost možemo smjestiti u taj termin apostrofirajući joj svevremenost, pokazali protok vremena, naravno, ali prvenstveno pokazali ljudski odnos.

Mislim da je taj motiv onaj koji predstavu približava publici, tijelo plesača koje se trudi pratiti zahtjevnu formu da, ali prije tijela, odnos između dvoje ljudi, plesača. Podvlačeći mimikom lica zahtjevne plesne forme glumci iznose novu razinu značenja i suptilno demistificiraju osnovno oruđe suvremenog plesa a to je fizička zahtjevnost forme.

Tako je predstava Od tada do sada mali meta kolaž zajedničkih projekata, dramaturški spretno sveden na sekvence koje se unutar sebe nadograđuju i rastu pa predstava djeluje na nekoliko razina i vješto izražava i fenomen značenja unutar svoje apstraktne forme, što je svakako ono što suvremeni ples uvijek drži na oštroj granici. Ne uzimajući isuviše ozbiljno dramauršku vezu predstava je poslagana iz djelića no one se slažu u liniju koja se prema kraju zaokružuje pa Od tada do sada funkcionira kao sasvim novo uspostavljena priča. Ako je vjerovati onome iskustvu da predstave suvremenog plesa imaju zakašnjelo djelovanje i zbog svoje snage upisane u znak, tijelo, pokret i pomicanje granica Od tada do sada djeluje na toj razini dojma s produženim trajanjem.

 

Predstava Boli kolo  bavi se najprije konstrukcijom pa dekonstrukcijom  značenja. Kako čitamo u programskom materijalu, predstava je posljedica propitivanja povezanosti pojedinca s uvjetovanošću koda zajednice, uloge vođe, uloge grupe. U podizanju pa razbijanju koncepta  autorski tim koristi suvremeni ples kao ključ za demistificiranje uloga s razine nesvjesnoga. Četvero plesača svojim izlascima i ulascima na scenu odvajaju krhku dramaturšku povezanost, ulančavajući dijelove predstave u ritmični proces nadograđivanja. Postavljajući u slušni efekt korak i stupanje efektno se element folklora (iz čije osnove predstava kreće) svodi na osnovno, bazično. Boli kolo zapravo ispituje temelje na kojima počivaju odnosi određeni dogovorenim kodovima duboko upisani u naslijeđe, tradiciju, odnose prenesene na razini pripadanja zajednici koristeći sve obrasce značenja zapisane u tradicijskom plesu onako kako je ples pratio usmeno naslijeđe i trenutke koji su obilježavali ljudski život u tim uvjetima gdje su se samo najbitiniji elementi prevodili u izvedbeno. Odnosi junaštva, partnerstva, udvaranja, odnosa snaga itd.

Minimalne vokalne intervencije kojima je intonirana koreografija ironizira značenje i tim efektom cijelu konstrukciju rastavlja na moguće dijelove koji nastaju propitivanjem uloge moći, vođe, snage i utjecaja. Sistem kojim suvremeni ples izolira specifična polja značenja upisana u podsvijesno, pročišćava ih, oblikuje i isporučuje u fizičkoj formi specifičan je sistem koji apostrofira meditativno odnosno uznemirujuće, ovisno o snazi poentiranja. Boli kolo predstava je rafinirano usustavljenih elemenata, nepretenciozno ponuđenih mogućih odgonetavanja kako je ono s razine kolektivnog naraslo u obrazac ponašanja grupe.

(Staša Aras) 

Podijeli: