ARL logo
NOVOSTI

JOSIPA KROLO
POSTSEZONA
27. 7. – 22. 8. 2023. 
Otvorenje izložbe: Četvrtak, 27. srpnja 2023. u 21 h
Lađa X, ART RADIONICA LAZARETI 

O ovom ciklusu umjetničkih radova autorica manifestno piše: 
“Serija slika Postsezona bavi se gentrifikacijom Splita, posljedicom postkonfliktnih privatizacijskih zločina nakon raspada Jugoslavije te potpunim oslanjanjem na tercijarni sektor ekonomije-turizam. 
Split, 1979. Izgrađen je Koteks, Bazeni Poljud, stadion na Poljudu, probijen željeznički tunel od Kopilice do centra, dovršava se Split 3. Gradi se grad, planski, za građane. 
Split, 2019. Od apartmana nema stana. Osigurano je 70 tisuća novih ležajeva u privatnom smještaju, slavi se rast broja noćenja, dok ja u roditeljskom domu pišem ovaj koncept, opraštajući se od Splita. 
Do kada će građani vrijediti samo kao statisti u „Mediteranu kakav je nekad bio“? Hoće li turizam krenuti u održivom smjeru? Što će ostati zapisano u betonu? Na popisu stanovništva? I hoće li moje ime biti na njemu?”

(…) Iako na prvi pogled u slikama, nagrađivane mlade autorice, Josipe Krolo promatrač ne nalazi protagoniste i korisnike prostora, one paradoksalno svojom tišinom govore više od riječi. One su tek prividno prazne, ali nisu ispražnjene značenjem. Bez prisustva ljudskog lika, radovi izvode cjelokupnu naraciju o kontekstu u kojima mediteranski čovjek obitava pri čemu autorica poput arheologa traga za minulim vremenima kada su građeni prikazani objekti u njenom rodnom gradu Splitu – bazeni, stadioni, tereni Koteks, ceste, tuneli. 

Radne su akcijeuključivale veliki broj mladog stanovništva, koje je na taj način aktivno sudjelovalo u viziji i gradnji jednog novog svijeta zajednice, taj je svijet zamijenjen svijetom u kojem mladi ljudi postaju tek rekviziterima na pozornici kazališta. Predstavlja se, toliko puta spominjana, „Sezona“ u kojoj nastupaju „gosti, stranci, turisti, posjetitelji“ – čiji se broj neprestano broji, prebrojava, uspoređuje s prijašnjim brojkama, s prijašnjom najboljom sezonom i prijašnjom najgorom sezonom. Mladi se postavljaju u uloge pomoćnika, rekvizitera, kostimografa, scenografa koji pripremaju scenu, ali u njoj ne igraju glavne uloge ni važne dijaloge predstave. Ova je negativna tendencija promatranja budućnosti dodatno naglašena izborom samih naslova djela s jasnim prizvukom ironičnosti današnje situacije „you’ll all end up driving ubers“ i „don’t believe in fairy tales“.

Sama slikarica navodi kako u svom rodnom gradu ne pronalazi prostor za svoje obitavanje, pa posredno ni stvaranje. Dok se grad neprestano puni brojnim smještajnim jedinicama i sadržajima prolaznog karaktera, ona svoj tekst piše u kući svojih roditelja, financijski i smještajno ograničena. Ova skučenost prostora utječe i na skučenost misli, koje bivaju ograničene na izričito jedan aspekt promatranja stvarnosti kroz brojke, dok sve nedorečeno ostaje u praznom vakuumu koji ispunjava naš svakodnevni život. Taj vakuum najprimjetniji je upravo u post-vremenu, u prostoru nakon što predstava završi i zastor se spusti.

Ogroman rascjep između nagle prenapučenosti u određenom periodu i iznenadne posljedične praznine dovodi do stanja zatečenosti, umora i ponovnih izdaha s početka teksta.

Ovdje nastupa postsezona, bestežinsko stanje bića, koja sada nemaju kratke vremenske periode za izvršavanje svojih dužnosti i prostora, koji napokon može prodisati.

Radovi, u tehnici akrila na platnu, rađeni su s jasnom tendencijom ka ograničenoj kolorističkoj paleti s izrazitim intenzitetom svjetlosti poput filtera nostalgičnosti koji je provučen kroz cijelu seriju radova. Uz škiljeni pogled usred ljetnih sparina i jake sunčeve svjetlosti, promatrač promatra razglednice čija je boja izblijedila nakon dugotrajne izloženosti toplini. (…) U tekstu o izložbi Josipe Krolo piše Jelena Tamindžija Donnart.

Izložba se može pogledati do 22. kolovoza 2023, u prostoru lađe X, radnim danima od 12 do 21 h.

Kustosica izložbe i autorica teksta: Jelena Tamindžija Donnart
Postav: Josipa Krolo i Jelena Tamindžija Donnart
Tehnički postav: Nikša Vukosavić
ARL 2023.